Pages

Follow Me

Tinggalkan Link Anda...

NuffnangX

Saturday, August 7, 2010

Aku Yang Pernah Bergelar Penganggur...

Duduk kat rumah, goyang kaki mmg syok...
makan tanggung, uu..uuukk..cangkung..
pada si pemalas mmg la syok...

Ada gak yg mmg x suka ddk diam..
tunggu dan tunggu rezeki dtg bergolek...

Aku nk kongsi pengalaman aku yg pernah bergelar penganggur...

Lepas tamat tingkatan 6, aku ddk rumah jer...
sambil2 tu ajar budak tuition..
sajer2 dr x buat apa..
budak skolah rendah jer...

Pas tu aku mula keluar cari2 peluang pekerjaan kat pekan kat kampung..
dapat kerja pembantu pasaraya mini..
kerja aku susun barang, lap2 mana yg perlu, timbang barang..
gaji dalam RM13 satu hari..
kira ok la...bayar minggu2...dpt buat belanja rumah...

Then..aku pergi ke Seremban..sajer nak intai2 kerja kosong..
tumpang kat rumah kwn..
berhari2 aku usung sijil STPM aku..
Aiiii...tak laku ker sijil aku..pernah gak aku merungut..
Yer la..punya la ssh aku belajar sampai masa x der org pun nk amik aku kerja...
Minta kerja kat klinik, dorang kata... sijil awk tinggi la..kami x leh nk byr gaji...
tinggi ssh...rendah pun ssh....
pernah gak aku guna sijil SPM aku mintak staff nurse kat sebuah hospital, tp x dpt..
sedara aku tu dpt la pulak..
dia kat dorang amik yang dpt pangkat 2 dlm SPM...so aku yg pangkat 1 nie apa citer...

Ada kwn tlg dpt kerja cikgu kat skolah tadika swasta..
2 hari jer kerja...aku mintak lepas nk g interview, terus kene terminate..
malang tol...interview x berjaya..menganggur lagi...

Housemate aku bg tau ada kerja kosong sbg kerani kat bengkel x jauh dr rumah sewa..
aku pergi la...tp 2 hari jer aku pergi..
gangguan bos....gatal...
menganggur lg...

Tak lama kemudian kwn aku kata workshop kat sebelah workshop tempat dia kerja ada jawatan kosong sbg kerani...
excited sangat dpt kerja..
senang la pulak...aku tunjuk sijil aku...
bos x tengok pun...you ddk dulu, saya nk pergi KL...
dlm terpinga2 aku ddk jer la..mati kutu x tau nk buat apa..
yg ada kuli kat tingkat bawa repair kereta2 excident...

Dah lama baru aku tau..
aku nie kerani merangkap smua..akaun walaupun x der @ x reti langsung pasal akaun..
isi borang klim insuran, dan mcm2 la..bos aku tu pun bukan amik tau sgt pasal opis, janji duit masuk....

Tp skarang nie aku dh 9 thn bekerja tetap kat KL...kerja kerajaan...
guna sijil SPM jer, STPM simpan...
tp..Alhamdulillah...daripada menganggur x der keje...

Kepada yg belum bekerja, yg masih tercari2 kerja, yg dh terima tawaran tp masih berkira2 ingatlah, sekarang nie bukan senang nk cari kerja..
smua nk pengalaman...jgn terlalu bangga dgn kelulusan yg kita ada sbb x semestinya kerja yg kita dpt setaraf dgn kelulusan yg kita ada...dlm erti kata jgn memilih kerja...
Yg penting kita kerja, poket x kosong, hidup x mengharap rezeki dtg bergolek...



3 comments:

  1. Hai, saja nak share peluang pendapatan dari modal RM76, dapat airtime, promote2 link, dapat sehingga USD$50 sehari ( RM 150 sehari)..~

    ReplyDelete
  2. gua ni blajar tak abes lg.. bile bace rase sedeh lak ape gua blajar ni

    MOHD KHAIRUDDIN, THIS IS YOUR MUM

    ReplyDelete