Follow Me

Tinggalkan Link Anda...

NuffnangX

Thursday, August 26, 2010

Artis berniqab

Dulu dh kluar gambar kat internet gambar artis nie berniqab..
sapa agak nya yer..

hari nie selak paper kosmo ada la citer pasal artis nie..
skali imbas mmg x berapa perasan sapa dia..
tengok balik..part mata mmg tak leh kencing la..
laa..Waheeda rupanya..
mmg sesuatu perubahan besar dirinya selepas berkahwin...

nie gambar sebelum...
masa nie blm kahwin kot..


walaupun ttp aurat, tp tetap seksi & mengancam..


nie gambar setelah berniqab..
satu perubahan yg besar pd dirinya...

Walaubagaimanapun, itu bkn penghalang untuk menggayakan busana yg fesyen terkini..
skarang Waheeda sdg sibuk berbisnes menjual busana muslimah di internet..
Nk tengok apa fesyen busana muslimah yg diniagakan..
klik link di bawah

Monday, August 23, 2010

Hijau - Guna Semula...ok gak..

Pagi Ahad smlm pergi Carefour sbb teringin nk mkn ikan siakap..
hari tu tengok harga RM 6.80/ekor..
sambil2 tu nk beli brg dapur skit mana2 yg dh abis...

sambil beratur kat kaunter pembayaran aku perhatikan ada kakak tu tengah'packing' brg dia kat kaunter Guna Semula..
smua brg tu letak dlm kotak yg disediakan...
pernah gk dua tiga kali pergi ke Carefour & mmg ada nampak kaunter tu tp x pernah amik tau pun..

Aku pun pergi la mendekati kaunter tu..free rupanya..
my hubby pun setuju nk pack dlm kotak jer brg kitorang...
mmm..senang gk nk bwk..tk yah nk jenjeng byk2 plastik buat sakit jari jer...

Teringat masa kat kampung dulu2..
klu g kedai apek ada jugak la brg2 letak dlm kotak, tak pun dlm karung kertas...


Ok gak nie, tak der la byk sgt buang2 plastik penyebab pencemaran...

Sunday, August 22, 2010

Ikan kering oh ikan masin...

Bulan2 puasa nie selera utk menjamah makanan masa sahur kadang2 tu kureng skit..
Tengok makanan pun x selera..
tp klu ada ikan masin & nasi panas..perkhhhhh...x tahan beb..
lg best dr segala mcm lauk...

Cerita pasal ikan masin nie, klu org2 melayu pandai jer mengolah menjadikannya lagi best & meletup2...
ada ikan masin msk ngan nenas, ada yg goreng saje, yg goreng tambah bawang cili pun ada..
pokoknya klu ada ikan masin smua jd la...

haa..cerita bab ikan masin gk ada la berita ikan masin kat Indonesia mengandungi bahan kimia formalin yg digunakan utk mengawet mayat..
ini menyebabkab kita tengok ikan tu nampak segar, isinya kenyal walau dh lama, lalat pun x sudi nk hinggap..


nk tahu lebih lanjut..klik nie..

Saturday, August 21, 2010

Apa yg aku nk di Bulan Ramadhan nie....


Hari nie dh 11 Ramadhan dh..bermakna dh 11 hari kita menjalani ibadah puasa..
ini juga bermakna dh 11 hari kita menahan lapar & dahaga di siang hari..
Pd smua blogger & pengunjung yg singgah ke blog nie, Miss Annaz nk ucapkan Selamat Berpuasa.

Sempena bulan Ramadhan nie apa agak2 nya harapan korang smua, yer?...
Mesti la smua nk yg terbaik kan?
Miss Annaz pun gitu gak..

Thn nie Miss Annaz nk mencuba===>>>

~ mestilah nk pose penuh....(boleh ker?...)
~ amalan yg baik2...(sendri mau ingat laaa...)
~ nk turun kan berat badan....(try...hehehe...)
~ kurangkan perbelanjaan, kurang ke bazar Ramadhan...(jimat cermat)
~ zip mulut, kurang bersembang yg bukan2(kadang2 terlepas gak..)
~ pose mata, pose telinga, pose mulut...

korang pulak cm ner?
sama2 la kita jalani ibadah pose nie dgn cara yg terbaik..
wassalam...

Wednesday, August 18, 2010

Ramadhan dah tiba lagi..pose lepas lupa nk ganti..


Ramadhan thn lepas pose ada cuti...
Ramadhan thn nie dh dtg dh nie..
Pose thn lepas sempat tak ganti?
Tak sempat ganti nanti kena byr fidyah..

Nk byr nie kengkadang jd masalah gak..
ye la..slalu beras timbang kilo..
nie nk sukat ikut cupak..
sukatan nie slalu org tua jer yg tau..
yg muda2 timbang kilo jer..

Miss Annaz nk bagi tau la nie..hahaha..(miss annaz pun baru tau)..
kiraannya cam nie..

mungkin ada diantara korang yg mmg dh tau..tp just nk syer jer pd yg x tau..

Cara membayar fidyah mengikut syarak ialah membayar 1 cupak beras utk 1 hari yg kita tinggal pose..

kiraan nya : 1 cupak = 675 gram = 15 tahil

Fidyah nie akan berganda klu pose x diqada melangkaui thn..

cth nya : 4 hari pose yg ditinggalkan 2 thn lepas

4 cupak X 2 thn = 8 cupak

Bagi pose yg ditinggalkan wajib qada ikut jumlah hari yg ditinggalkan.

Semoga kita smua mendapat keberkatan dlm menjalani ibadah puasa
Aminn...

Tuesday, August 17, 2010

Award : Awak Memang Cool

Setelah sekian lama berada di dlm dunia blog..
nie first time Miss Annaz create satu award utk korang smua..
Thanks 4 u all coz sudi jd follower & sudi singgah2 ke sini..
Miss Annaz sgt2 mengalu2kan kehadiran korang smua...

So, award yg tak seberapanya ini utk menghargai kehadiran korang smua..
amik la sorang satu, yekk..
itu pun klu sudi..

Award : Awak Memang Cool

ok tak?

Tak kisah sapa pun anda..
* samada anda dh follow Miss Annaz @ belum..klu bleh follow la yer..
* samada anda nie secara senyap2 menjengah2 blog Miss Annaz..
* tak kisah lah sapa pun korang nie...

Utk itu kat sini ada soklan2 yg perlu korang setelkan..
tak ssh pun , senang jer..

1. Entry Miss Annaz yg mana korang rasa paling cool utk korang baca?
2. Berapa lama korang berkecimpung dlm dunia blogger nie?
3. Agak2nya apa yg dorang rasa bila korang berblogwalking ke blog dorang?
4. Tag kan kpd 3 yg lain yg korang rasa paling "cool"...

Harap2 korang suka dgn award nie...
Thanks pada yg sudi amek award nie..
Yg x amek pun thanks gak sbb sudi berkunjung ke sini..

Miss Annaz nk tagkan award nie utk

~Ms. Ann (adik kesayangan)
~ telordibasuh
~Mr. Curly


Monday, August 16, 2010

Dalam Masjid Pun Org Buat Dosa...

Membaca berita di akhbar Metro smlm membuatkan aku beristighfar panjang..
Dalam masjid pun org buat keje x senonoh..
Ceritanya seorang pemuda berhasrat untuk menunaikan solat Subuh berjemaah pertama kali dlm hidupnya ttp menerima suatu pengalaman buruk yg x disangka2..

Pemuda itu tidur di masjid kononnya nk menunggu waktu Subuh...
Tiba2 ada seorang lelaki tk dikenali masuk ke dlm masjid, dia kata nk tunggu jemaah lain dtg..
Pemuda malang td sambung la tidur...
Entah mcm mana sbb kena pukau, org yg tidak dikenali itu membuka pakaian pemuda td & meliwatnya..
Suspek tu melarikan diri bersama pakaian pemuda td, so tido tanpa pakaian la jawabnya..
Pemuda td hanya sedarkan diri setelah jemaah masjid dtg untuk sembahyang Subuh..

Sungguh tragis kejadian itu..
kwn baru nk insaf agaknya...
Kesian betul...

Zaman sekarang nie dh mcm2 kejadian berlaku..
Tiada perasaan takut & hormat..
Dlm rumah Allah pun sanggu buat perkara terkutuk...

Sunday, August 15, 2010

Juadah Berbuka

Salam semua...Puasa tak hari nie?..
Apa2 pun miss annaz nk ucapkan Selamat Berpuasa...

Jap lagi nk berbuka puasa..
so selamat berbuka pada yg berpuasa..
agak2 nya apa juadah korang yek...

Lega dh..juadah utk berbuka dh siap masak..
hari nie masak asam pedas ikan campur bendi, taugeh kasar kicap, telur dadar & tidak ketinggalan papadom ...

Bila dh siap nie lega la..
boleh layan blog sekejap..
blokwalking sekejap...

Sebelum menutup bicara, miss annaz sekali lagi nk mengucapkan
Selamat Menjalani Ibadah Puasa
&
Selamat Berbuka Puasa...

Jom singgah...

Princess demam la pulak..

Sekarang nie mmg musim agaknya..
Kanak-kanak mudah kena demam, batuk, selesema..
dan ramai gak antara kengkawan yg anak-anak mereka masuk wad sbb demam panas..

Gitu juga dengan Princess Aina ratu hati ku..
kesian dia, hari demam..
dah la bulan pose..ingatkan cuti Sabtu Ahad nk ajar dia pose..
tp apakan daya, demam la pulak..

Sebab batuk2 terpaksa la pergi sepital amik gas...

Budak klu dah demam, ibu ayah mula la x senang hati..
Buka puasa pun cincai2 jer..
Nk buat apa pun x bleh sbb nk tido pun atas tangan ibu...

Semoga anak ibu cepat sembuh yer...

Tuesday, August 10, 2010

Lagi2 bayi dibuang..

Bayi siapa kah ini?
Siapa punya angkara nie?
Sungguh tidak berperikemanusiaan...

Mayat bayi sudah dikafankan di jumpai di tempat pembuangan sampah...


Bayi ini pula dijumpai ditinggalkan di hadapan rumah mesra rakyat Sungai Dua semalam..
Kesiannya...

Semoga mereka yang melakukan perbuatan penganiayaan terhadap bayi yang tidak berdosa..
yang melakukan perbuatan pembuangan bayi..
menerima pembalasan yang setimpal...

Saturday, August 7, 2010

Aku Yang Pernah Bergelar Penganggur...

Duduk kat rumah, goyang kaki mmg syok...
makan tanggung, uu..uuukk..cangkung..
pada si pemalas mmg la syok...

Ada gak yg mmg x suka ddk diam..
tunggu dan tunggu rezeki dtg bergolek...

Aku nk kongsi pengalaman aku yg pernah bergelar penganggur...

Lepas tamat tingkatan 6, aku ddk rumah jer...
sambil2 tu ajar budak tuition..
sajer2 dr x buat apa..
budak skolah rendah jer...

Pas tu aku mula keluar cari2 peluang pekerjaan kat pekan kat kampung..
dapat kerja pembantu pasaraya mini..
kerja aku susun barang, lap2 mana yg perlu, timbang barang..
gaji dalam RM13 satu hari..
kira ok la...bayar minggu2...dpt buat belanja rumah...

Then..aku pergi ke Seremban..sajer nak intai2 kerja kosong..
tumpang kat rumah kwn..
berhari2 aku usung sijil STPM aku..
Aiiii...tak laku ker sijil aku..pernah gak aku merungut..
Yer la..punya la ssh aku belajar sampai masa x der org pun nk amik aku kerja...
Minta kerja kat klinik, dorang kata... sijil awk tinggi la..kami x leh nk byr gaji...
tinggi ssh...rendah pun ssh....
pernah gak aku guna sijil SPM aku mintak staff nurse kat sebuah hospital, tp x dpt..
sedara aku tu dpt la pulak..
dia kat dorang amik yang dpt pangkat 2 dlm SPM...so aku yg pangkat 1 nie apa citer...

Ada kwn tlg dpt kerja cikgu kat skolah tadika swasta..
2 hari jer kerja...aku mintak lepas nk g interview, terus kene terminate..
malang tol...interview x berjaya..menganggur lagi...

Housemate aku bg tau ada kerja kosong sbg kerani kat bengkel x jauh dr rumah sewa..
aku pergi la...tp 2 hari jer aku pergi..
gangguan bos....gatal...
menganggur lg...

Tak lama kemudian kwn aku kata workshop kat sebelah workshop tempat dia kerja ada jawatan kosong sbg kerani...
excited sangat dpt kerja..
senang la pulak...aku tunjuk sijil aku...
bos x tengok pun...you ddk dulu, saya nk pergi KL...
dlm terpinga2 aku ddk jer la..mati kutu x tau nk buat apa..
yg ada kuli kat tingkat bawa repair kereta2 excident...

Dah lama baru aku tau..
aku nie kerani merangkap smua..akaun walaupun x der @ x reti langsung pasal akaun..
isi borang klim insuran, dan mcm2 la..bos aku tu pun bukan amik tau sgt pasal opis, janji duit masuk....

Tp skarang nie aku dh 9 thn bekerja tetap kat KL...kerja kerajaan...
guna sijil SPM jer, STPM simpan...
tp..Alhamdulillah...daripada menganggur x der keje...

Kepada yg belum bekerja, yg masih tercari2 kerja, yg dh terima tawaran tp masih berkira2 ingatlah, sekarang nie bukan senang nk cari kerja..
smua nk pengalaman...jgn terlalu bangga dgn kelulusan yg kita ada sbb x semestinya kerja yg kita dpt setaraf dgn kelulusan yg kita ada...dlm erti kata jgn memilih kerja...
Yg penting kita kerja, poket x kosong, hidup x mengharap rezeki dtg bergolek...



Friday, August 6, 2010

Akibat Suka Membebel...

Ramai suami pening kepala bila ada bini yang kuat membebel..
bangun pagi membebel, nk makan membebel...
si suami baru bukak pintu belum sempat merelaks kan diri dh kena bebel...

Jangan puan2..
Nk tau kenapa?
Baca selanjutnya...

*
*
*
Ini kisah sepasang suami isteri...
Si suami dah pening kepala, tekanan, tensen...
nie semua bini dia punya angkara..
asyik membebel jer..
lg belum tutup mata ada2 ajer yang dibebelkan, ada jer yang x kena..


Hati sudah panas...
dah hilang sabar dah nie...

Nk tau apa si suami ini buat?...
Diangkat nye bini dia yang x berenti membebel tu, lalu dicampak ke dalam perigi buta..
Terjerit2 la si pompuan tu...

"Ha..ha..ha..puas hati aku". maka si suami itu berlalu dengan senang hati.

Maka tiba waktu malam hari..
tidur la sensorang jer...ada bini kena buang....
waktu tengah tidur si suami nie meraba2 la tilam kat sebelah dia..

"Eh..!!! mana bini aku?".


Ye la..selalu tidur berteman...malam nie tidur sorang2..
Teringat la kat si isteri yang dh dicampak dalam perigi buta kat belakang rumah tu...

Lalu diambil tali lalu dihulurkan la ke dalam perigi buta tu..
terasa tali tu mcm kena tarik..

"Wahhh...ada respon"...

Tarik punya tarik yg keluar satu lembaga berbulu hitam..
Terkejut la si suami..

"Siapa kau?...


"Aku penunggu perigi buta nie"
.

"Kenapa kau yang keluar?"

"Entah la, sejak siang tadi ada pompuan yang tak sudah2 membebel, memekak kat dalam nie. Naik pening aku" dia pun tak tahan

Ha..ha..ha..bukan orang jer yang tak tahan...
Si Penunggu Perigi Buta tu pun pening kepala....

Tuesday, August 3, 2010

***Dapat tag dari cik ida***

Haiii..gb di luar sana...

Time lunch nie amik kesempatan untuk menjengah Gengblogger smua..
tengok apa yang patut..
mana la tau ada follower baru ker...ada yang tinggalkan komen ker..

Tengok kat ShoutMix..mcm2 gb yg dtg melawat meninggalkan pesanan..
seronok nyer sbb telah di tag oleh ~cik ida~ kita ...
Align Center
Nie la award nyer..
"Nice Blog Award"



Ada beberapa soalan yg nk kena jawab

1. Blog mana yg paling kerap anda singgah?..

=> mesti la blog yg ada dlm senarai, yg tinggal pesanan kat shoutmix...

2. Blog anda sudah berapa tahun terbina?..

=> lebih kurang 4 month..

3. Tag kepada 3 org rakan


* Ms. Anne
* Cik Noraini Azhari
* d_hatie

Ada 1 lagi award..

"Blogwalking Award"

Ada lagi soalan yg perlu di setelkan...

1. Di mana anda selalu blogwalking?..

=> jalan2 dlm blog dlm list & pada yg dtg meninggalkan jejak di ShoutMix..


2. Kenapa suka sgt ber BLOGWALKING?..
=> suka hati i la... dpt baca entry kengkawan, kongsi2 citer..


3. Apa yg anda dapat bila ber BLOGWALKING?..

=> ntah..kurang pasti..tak per janji dpt memenuhi masa terluang dr termenung x jd apa...


4. Mcm mana perasaan org yg diBLOGWALKINGkan oleh anda itu?..

=> suka la agak nyer tu...kita pun mmg harap org dtg singgah kan?...


Ubat hilang mengantuk

Malam nie mata mcm mengantuk tp tk nk tido..
jd layan tv sambil minum kopi O 'kaw'..
lagi buat mata nie x nk pejam2..

Kopi O 'kaw' nie masa kt kg dulu, suka minum sambil tu cecah biskut kepala lutut/biskut balak..
perghhhhh....mmg syok..layan habis...

Biskut nie dulu 1 peket besar yg 2 kg tu harga RM10 jer..
skarang nie dh RM17 dah...
dh naik harga..

Tak kisah lah..
janji mata boleh celik lg...
boleh blogwalking, intai2 laman kengkawan...

Sunday, August 1, 2010

Cerita tentang nutrisi...

Kita kat Malaysia nie memang mewah klu sebut bab makanan...
macam lagu Jalil Hamid tu..
makan tu makan jugak..tapi khasiat yang terkandung dalam makanan yang kita makan juga perlu kita tahu..

Selama ini semua orang tahu vitamin itu baik untuk kesihatan kita tapi tidak tahu secara mendalam mengenainya...
Nak tahu?...Kena baca kat nie..

VITAMIN A

-> menggalakkan penghasilan dan memperbaiki tisu badan
-> pembentukan mata yang sihat dan penglihatan malam yang baik
-> agar sistem imun tubuh kuat

Sumber
-> Hati dan minyak ikan, telur, susu, lobak merah, keledek, bayam, sayuran hijau, pic dan aprikot
** Vitamin A boleh menjadi toksik jika diambil secara berlebihan

ASID AMINO

-> untuk menghasilkan hormon, enzim dan protein dalam tisu dan otot. Ada 9 asid amino penting yang perlu diambildaripada makanan dan11 lagi dihasilkan sendiri oleh tubuh.

Sumber
-> Daging, ikan, hasil tenusu, telur dan kacang.


VITAMIN B1

(Thiamin)

-> Bagi menukar makanan kepada tenaga.
-> Melancarkan fungsi saraf
-> Untuk tumbesaran otot.

Sumber
-> Gandum tulen, bijirin dan kekacang.


VITAMIN B2

(Riboflavin)

-> Untuk menghasilkan tenaga.
-> Bagi memastikan agar sel darah merah sentiasa sihat.
-> Untuk menghasilkan hormon tubuh.

Sumber
-> Hasil tenusu, daging, sayuran hijau seperti brokoli, asparagus dan bayam.


Vitamin B3
(Niacin)
-> Bagi menghasilkan tenaga.
-> Penting untuk proses penghadaman, peredaran darah dan fungsi saraf.
-> Menambah selera makan.

Sumber
-> Haiwan ternakan, ikan, bijirin, kekacang kering dan kacang pis.

VITAMIN B5
(Asid Pantothenic)

-> Untuk menukarkan makanan kepada tenaga.
-> Sangat diperlukan untuk penghasilan hormon penting, vitamin D dan sel darah merah.

Sumber
-> Dalam hampir kebanyakkan makanan.



VITAMIN B6
(Pyridoxine)

-> Membantu menukarkan makanan kepada tenaga
-> Mengekalkan tahap kesihatansel darah merah.
-> Menghasilkan antibodi.
-> Mengekalkan fungsi saraf.
-> Meningkatkan sistem imun badan.
-> Membantu mengelakkan penyakit jantung.

Sumber
-> Haiwan ternakan, ikan, telur dan bijirin

**Pengambilan vitamin B6 dalam dos yang tinggi boleh menyebabkan kesukaran menyeimbangkan tubuh dan kecederaan pada saraf.


VITAMIN B12
(Cobalamin)


-> Mengeluarkan tenaga daripada makanan.
-> Memastikan sel darah merah dalam keadaan baik.
-> Membantu mengekal sistem saraf tubuh.
-> Meningkat sistem imun tubuh.
-> Membantu mengalakkan masalah jantung.

Sumber
-> produk tenusu, daging tanpa lemak, ikan, haiwan ternakan dan telur.

BIOTIN

-> Untuk memproses lemak, protein dan karbohidrat semasa metabplisme.
-> Membantu memindahkan karbon dioksida.

Sumber
-> keju, hati lembu, bunga kubis, cendawan, telur, dada ayam, salmon dan bayam.


VITAMIN C

-> Membantu menyembuhkan luka.
-> Menguatkan salur darah.
-> Membina rangkaian tisu badan.
-> Menyihatkan gusi dan membentuk gigi serta tulang yang kuat.

Sumber
-> Buah-buah sitrus, strawberi, bayam, tomato, kentang, kiwi, jambu batu dan pasli.


KALSIUM

-> Untuk menyokong tulang, gigi dan tisu otot.
-> Mengawal degupan jantung, fungsi saraf dan pembekuan darah.

Sumber
-> Produk tenusu, susu soya, salmon bersama tulangnya, sayur-sayuran hijau seperti brokoli.


KARBOHIDRAT


-> Membekalkan makanan pada tubuh,
-> Penting untuk keseimbangan makanan harian.

Sumber
-> Buah-buahan, sayur-sayuran, nasi, roti dan bijirin.

KOLESTEROL

-> Bagi membina sel-sel membran dan hormon. LDL yang dikenali sebagai Low Density Lipoprotein dianggap sebagai kolesterol jahat kerana terlalu banyak di dalam darah boleh menyebabkan masalah jantung.
-> Manakala HDL atau High Density Lipoprotein dianggap kolesterol baik kerana membantu menghapuskan LDL.

Sumber
-> Daging, haiwan ternakan, ikan, produk tenusu dan telur.


VITAMIN D

-> Membantu tumbesaran tulang dan menguatkan gigi.

Sumber
-> Susu, kuning telur dan ikan seperti hering, kipper dan mackerel.


VITAMIN E

-> Bertindak sebagai antioksida berkesan untuk melindungi membran sel.
-> Penting untuk sel darah merah.
-> Membantu pernafasan dan melindungi paru-paru daripada pencemaran.

Sumber
-> Minyak sayur-sayuran, sayur-sayuran hijau, biji benih, kekacang, makanan laut, epal, lobak merah dan saderi.

ASID LEMAK OMEGA 3 DAN OMEGA 6

-> Untuk membina membran sel, hormon dan prostaglandin.

Sumber
-> Minyak sayur-sayuran seperti canola, walnut, jagung, kacang soya dan minyak ikan.

SERAT

-> Untuk merendahkan tahap kolesterol dan gula dalam darah.
-> Membantu sistem perkumuhan.
-> Mampu mengurangkan masalah jantung, barah kolon dan diabetis.

Sumber
-> Buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin.

FOLATE

-> Membantu tumbesaran dan pembahagian sel.
-> Mengurangkan risiko kecacatan semasa bayi dilahirkan.
-> Penting untuk sel darah merah.
-> Dperlukan untuk pembentukan asid amino.

Sumber
-> Sayuran berdaun hijau, kekacang kering, hati, haiwan ternakan, bijirin diperkaya dan oren.

Florida

-> Untuk kesihatan gigi.

Sumber
-> Teh, ikan bersama tulangnya, makanan yang diproses.

Glukosa

-> Gula ringkas yang merupakan sumber utama tenaga dalam tubuh.

Sumber
-> Semua jenis karbohidrat yang dipecahkan kepada gula ringkas dan diangkut sebagai glukosa dalam darah. Karbohidrat boleh didapati dalam buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan produk tenusu.

IODIN

-> Menghasilkan hormon tiroid yang mengawal metabolisme.

Sumber
-> Udang kara, udang kecil, roti dan susu.

BESI

-> Menghasilkan hemoglobin dalam darah dan myoglobin dalam otot yang berfungsi membekalkan oksigen kepada sel-sel tubuh.

Sumber
-> Daging, ikan, haiwan ternakan, telur, bijirin dan sayur-sayuran berdaun hijau.

** Zat besi tambahan walaupun dalam amaun yang kecil boleh menjadi toksik kepada kanak-kanak

PROTEIN

-> Untuk memastikan tubuh dapat menjalankan sehala fungsi dengan baik.

Sumber
-> Daging, telur, produk tenusu, kekacang, bijirin dan sayur-sayuran.

ZINK

-> Penting untuk tumbesaran tubuh yang normal dan sistem imun tubuh.
-> Membantu mengekalkan tahap kesihatan kulit, rambut dan tulang.

Sumber
Daging, Hati, tiram, telur dan produk tenusu.

Dengan perkongsian maklumat ini sama2 lah kita mendapat manfaat dari apa yang kita makan sehari-harian..