Pages

Follow Me

Tinggalkan Link Anda...

NuffnangX

Wednesday, June 16, 2010

7 sunnah Rasulullah SAW yang perlu kita jaga


Sebagai umat Islam kita ada 7 sunnah Rasulullah SAW yang perlu kita jaga.

Pertama

<---- Tahajjud ---->

SOLAT tahajjud ialah ibadah yang kita lakukan pada malam hari, biasanya tengah malam atau lewat tengah malam. Solat tahajjud juga dikenali sebagai shalatulail. Solat ini sangat baik dilakukan terutama kepada para pemimpin Islam kerana Rasulullah S.A.W dan para sahabat r.a tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka, sebagai ibadah tambahan.

Kedua

<---- Membaca Al Quran ---->

Sebelum matahari terbit, sebelum mata melihat dunia, alangkah baiknya kita meluangkan masa untuk melihat dan membaca kalimah-kalimah Allah, Al Quran terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga

<---- Jangan tinggalkan masjid ---->


Utama di waktu Subuh. Sebelum melangkah kaki ke manapun, langkahkan kaki ke masjid kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan hanya kerana laungan azan tetapi panggilan Allah untuk orang-orang yang beriman untuk memakmurkan masjid.

Keempat

<---- Solat Dhuha ---->


Di situlah terletaknya kunci rezeki.

Kelima

<---- Jaga sedekah setiap hari ---->


Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima.. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah.

Keenam

<---- Jaga wudhu ---->


Allah menyayangi hamba Nya yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Talib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walaupun ia sedang tidak bersolat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dia dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh

<---- amal
kan istighfar setiap masa ---->

Dengan beristighfar, semua masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir, kata Arifin Ilham, adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir. Maka itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya.

"Zikir merupakan makanan rohani yang paling bergizi," katanya. Dengan zikir berbagai kejahatan dapat dijauhkan.



1 comment:

  1. terima kasih untuk peringatan ini. walaupun nampak simple tapi banyak pahala dah hikmah nya jika kita mengamalkan nya..

    ReplyDelete