Pages

Follow Me

Tinggalkan Link Anda...

NuffnangX

Monday, July 5, 2010

Tak lepas peluang jengah2 pokok buah kat rumah kampung..

Ahad lepas berpeluang balik kampung...
walaupun satu hari..jadi la..
Mak Ayah dah telefon banyak kali..tanya bila anak-anak nk balik...
Buah durian dah gugur...

Balik jugak la..walaupun sekejap..Penuhi permintaan mak ayah...

...Sedia untuk dibelah dan dinikmati...

Alhamdulillah...
Puas makan durian...
Perut dah kenyang...

Apalagi...
Jalan2 la keliling rumah tengok pokok-pokok buahan..
Ada yang berbuah...
Ada yang tengah berputik...
Ada yang dah masak...


...Buah durian dah besar2 dan sedang gugur...


...Pokok manggis yang lebat buahnya dan buahnya mula nak masak...

...Pokok ciku sedang berputik...

...Limau bali @ limau besar @ limau tambun @limau abong @ limau betawi...
Nama botaninya Citrus grandis (L) atau Citrus maxima
...Banyaknya nama..
Memang tak putus-putus berbuah..

...Pokok langsat sedang berputik..
Banyak lagi pokok langsat yang berputik, tp ini aje yang sempat dirakamkan..

...Nie pokok anggur yang baru test tanam...
belum nampak macam nk berbuah...

Selain tu, pokok rambutan, kundang pun tengah berbuah..

Sekeliling rumah tempatku membesar tu memang banyak pokok buah-buahan
Orang-orang tua memang suka tanam pokok-pokok nie untuk anak cucu mereka

Tak sabar rasanya nk pulang lagi ke kampung untuk merasai musim buah di sana...

1 comment:

  1. di sabah belum g ada buah yang muncul..haha...

    ReplyDelete