Follow Me

Tinggalkan Link Anda...

NuffnangX

Thursday, May 20, 2010

Nyonya Mansor dengan bibiknya...

Korang ada pembantu rumah tak?...Kat sini aku sajer nak kisahkan tentang pembantu rumah indon dengan tuannya...

Hari nie Nyonya Mansor tak kerja. Jadi nak relek2 la...Lepas bangun tidur, siap2 turun tingkat bawah... Duduk jer kat sofa, dia pun teriak la kat Bibik..

"Bibik......bikin aku sarapan. Dah pukul berapa dah nie?...". Nyonya Mansor memang suka jerit-jerit. sebab perasan suara macam Jacklin Victor...

Bibik pun bergegas le jumpa Nyonya Mansor. " Iya buk..makannya apa?". Terketar-ketar si Bibik nie. Al maklumlah, majikan muka menginga 24 jam.

" Bikin saya nasi goreng dengan teh tarik. Cepat!". Alahai Nyonya Mansor, cakap pelan2 skit tak leh agaknya.. Tergezut2 si Bibik..

"Baik, buk". Lalu jer kat meja makan, si Bibik nampak surat khabar.. "Ibuk..koran nya.."

"Quran?..buat apa? Aku suruh kau masak, bukan baca Quran"..

" Bukan. Paper nya"..Bibik tutup mulut nak gelak. Tapi memandangkan muka Nyonya Mansor yang macan singa tu, langsung tak jadi. Dihantar ajer surat khabar langsung ka dapur buat sarapan..

Kejap lagi.....

"Ibuk...Susuknya (susu, loghat indon) abis".

"Susuk kau yang abis kenapa kau mintak sama aku. Aku nie bukan bomoh susuk". Terkejut Nyonya Mansor si Bibik mintak susuk pagi-pagi..

"Bukan, buk. Itu susunya. Mau bikin air sudah abis".

"Bikin kopi O. Cepat la perut aku lapar nie". Bergegas la si Bibik. Macam nie la klu tak kerja. Asyik bertekak dengan si Bibik.

"Sudah, buk". Nyonya Mansor terkedek2 la pergi ke meja makan.

"Ha..kau jangan lupa untuk makan tengahari aku. Jangan asyik berangan jer." jerkah Nyonya Mansor.

"Nyonya jangan repot2" jawab Bibik.

"Repot? Rumah sapa masuk pencuri?". Nyonya Mansor terpinga2. Tak dengar pun bunyi bising2.

"Bukan. Nyonya tak usah risau. Semua sudah sedia. Hik..hik..hik". Oppss..terlepas.

"Oooo...kau ketawakan aku, ya. Sudah...pergi buat kerja kau" jerkahnya..

Macam ayam ngan itik bercakap..Macam tu lah kisah Nyonya Mansor dengan bibiknya...Kesian Bibik. Asyik kena layan kerenah majikan yang cerewet...

Cerita nie hanya rekaan semata2. Tidak ada kena-mengena dengan yang hidup mahupun yang dah meninggal dunia..

1 comment: